Direktlänk till inlägg 31 december 2013

Att tänka på att ordna innan du tar hem din chinchilla!

Av catchfatch - 31 december 2013 00:00

Detta inlägg är delvis taget från clanigera.bloggplatsen.se MEN det var jag som skrev det så jag gav mig själv tillstånd till det! ;)

 

Till att börja med så ska man ha en laglig bur!

Jag rekommenderar att man bygger sin egna eftersom det i djuraffärer sällan är lagliga!

Jag gjorde en snabb skiss i paint på hur man skulle kunna bygga.
Buren bör vara minst 1 meter hög (lag på det), 1 meter bred och 50cm djup.

Buren ska vara minst 0,5 kvm.
 

Bygg buren i plywood eller liknande, rören är av gjutrör som chillor även kan gnaga på då de är i papper och inte plast.

Chinchillor ska ha tillgång till sitthyllor eller sittgren enligt lag - det är det jag har ritat som de svarta strecken.

 

Hängmattor och filtar görs i fleece men om dina chillor inte biter på tyg går även handdukar, örngott, lakan osv bra att använda!
Ha gärna filtar i boet för att skydda träet lite mer!

Boet i en chinchilla bur ska vara minst 30cm långt, 25cm bred och 20cm hög enligt lagen.


Dörrarna bygger du antingen i plywood eller det material du använde till resten av buren, men såga ut två (eller fler) stora hål där du kan sätta finmaskigt nät så chillorna får luft in i buren och du kan se dem.

Buren ska täckas med strömedel på botten enligt lag.

Jag använder mig av spån.
Spånbalar kan du köpa på till exempel Granngården.

Köp en spånbal istället för de små påsarna du kan köpa i djuraffär eller mataffär. De räcker längre och blir billigare!


Det grå är sandbad som chinchillor verkligen behöver för att kunna tvätta sig och för att få en fin päls.

Enligt lag ska chinchillor ha tillgång till ett sanbad med ren och finkorning sand.

Jag rekommenderar att du använder stora lerfat eller liknande som sandbad.
 

En del köper så kallade chinchilla badkar, gjorda i stål eller något sådant.

 

Men endel vill även köpa dessa

 

Vilket verkligen inte är bra då det är plast! om de biter på plasten så kan de skada både tarmar och hals!
MEN om du vet med dig att dina chillor inte biter på plast så kan du köpa stora plastlådor med hög kant så de kan rulla sig ordentligt!
Tänk på att alla sandbadkar ska vara så stora att chinchillan kan rulla hela sig utan att hamna utanför!

Glöm inte att sila sanden så du får bort kiss och bajs!



Till chinchillapelletsen rekommenderar jag dessa matskålar eftersom att man kan hänga de på nätet och de är lätta att rengöra.

    
Till deras viktigaste föda - hö - så rekomenderar jag att du bygger en liten hökorg.

Du behöver bara fyra träbitar som du snickrar ihop till en 4-kant (utan botten och utan tak).

Den kan du skruva fast i burväggen eller i en hylla så den står stadigt och sen är det bara att trycka ner hö!
Orkar du inte bygga så kan du använda en kruka!

En fyrkantig funkar bättre men det går att använda en vanlig lerkruka med!

Här är en kruka i zink(?).

 
Till vatten så rekommenderar jag en vanlig vattenflaska.
 
Fast de dricker inte så mycket så det går bra med de mindre flaskorna.
Tänk på att alltid ha två flaskor per bur eftersom chillorna kan gnaga sönder en flaska eller ha ner de i golvet!

 

Chinchillornas tänder växer hela livet, därför är det jätte viktigt att alltid ha hö så de kan slipa ner tänderna.

Försök att även att ofta ha pinnar av äppeträd som de kan gnaga på.


Chinchillor bajsar väldigt mycket! Tror det var 210 pluttar om dagen!

Så att städa buren varje dag tycker jag är en bra idé!
Jag använder mig av en dammsugare och dammsuger varje hylla dagligen.

Men du kan även använda en liten borste och sopa varje hylla dagligen.
Om du använder dammsugare så kan det vara skönt att använda en dammsugare som inte kräver påsar (då kan du tömma direkt i en sop-påse efteråt.)

   

Lycka till med din chinchilla! :)

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av catchfatch - 1 oktober 2015 15:42

Håller just nu på att testa Ever Clean kattsand som de hade på kampanj på Granngården.Har i nästan 5 år nu använt mig av Eldorados klumpbildande kattsand, som jag ändå tycker är helt okej. Den är billig och binder kiss bra. Tyvärr så luktar den ju he...

Av catchfatch - 5 december 2014 08:55

Igår testade jag att hämta ut 2kg gratis hundmat, som jag skrev om i mitt förra inlägg. ( Hade även en sms kupong på en Keso Yoghurt så där tjänade jag sammanlagt 84kr! :D ) Jag valde Doggy Professional extra skonsam som jag kommer ge till mammas...

Av catchfatch - 1 december 2014 09:31

Då vill jag tipsa om den här länken som jag hittade! Genom att fylla i en kompis epost elle mobilnummer så får din kompis en påse på 2kg helt gratis att hämta ut! :DGör någons dag lite gladare! :D   doggykupong.se/bjud-pa-ett-smakprov/ ...

Av catchfatch - 17 maj 2014 01:19

Har så sjukt mycket som jag ligger efter i på Komvux just nu! Tror jag blir galen! Jag F-varning i ett av 4 ämnen men ligger inte direkt bra till i ett annat ämne heller. Gör det inte direkt bättre att man verkligen inte orkar eer vill tänka p...

Av catchfatch - 17 april 2014 21:56

Jag fyllde år nu i helgen och fick då en Orkidé av mina kusiner. En rosa med lite vita fläckar och ränder, väldigt fin! Men jag vart lite orolig med tanke på att mina katter gärna tuggar i sig alla växter som jag har tagit hem!   Direkt när ...

Presentation

Jag som skriver heter Sofia och är 20 år.
Jag kommer skriva om det mesta som rör våra mindre smådjur.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Bloggvärde

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Behöver jag ändra något i bloggen? (Kommentera gärna detta då. :) )
 Ja - Allt!
 Ja - Fler bilder!
 Ja - Header!
 Nja - Vet inte..
 Nja - Bara om du vill!
 Nja - Bara lite små saker!
 Nej!

Blogkeen

catchfatch

Gästvänlig Bok


Ovido - Quiz & Flashcards