Direktlänk till inlägg 19 februari 2014

Kattmöbel med sygga gömställen!

Av catchfatch - 19 februari 2014 11:00

EDIT : Lotta har lagt upp dena möbel igen, här är länken :  tawallisbritter.blogspot.se/p/kattmobel.html

 

Just denna möbel finns inte på Tawallis sida längre utan jag hann spara den innan den togs bort.

Just för att denna möbel inte går att gå in på så kommer jag kopiera av hela beskrivningen rakt av. :)

Du behöver :

Måttband

Penna

Sticksåg

Borr

Skruvdragare

Skruv

Tyg alt kuddöverdrag


Here we go!


"Då ska jag alltså försöka mig på att skriva ner en förklaring steg-för-steg hur jag gjorde min kattmöbel. Och det blir inte det lättaste. Det är många moment och för att det inte ska bli alldeles för mycket när det gäller bilder och annat så visar jag bara bilder på en av sektionerna som jag har byggt. Men här finns annars allt som behövs när det gäller material. Denna kattmöbel är av mina svårare saker som jag har snickrat ihop, lite jobbigt då jag inte heller har precis alla verktyg som jag önskar men det gick bra ändå. Min hylla består av 4 sektioner där det sammanlagt finns 9 liggplatser för katterna, men man kan ju givetvis ha både mer eller mindre.
Då jag ville ha panel i i ljust träd köpte jag takpanel. Finns i dom flesta byggvaruhus. Mitt köpte jag i ett sågverk och då dom är så långa bad jag få mina bitar sågade direkt på plats. Det går fortare för dom, dessutom blir det rakt (nästan) Beställde även skivorna som är liggplatserna, även dom bad jag om att få utsågade i dom mått jag ville ha dom i. Mina sektioner är i måtten 45*45 cm vilket jag tycker passar mina katter. Då så.....detta är vad jag fick med mig hem.

4st panel 120 cm höga 2st 45cm breda, 2st 46,4cm
4st panel 90cm höga
8st panel 60cm höga
9st liggskivor, 1cm tjocka och storlek 45*45
4 meter 3kantslist (45)
små skruvar
Kostnad för materialet (kuddöverdragen ej inräknade) 780:-


Jag har tagit fram 4 av panellängderna, dom som är 60cm. 2 av dessa mäter jag så att dom är 45cm breda, markerar ut och sågar

         

    

Då panelen är 7mm tjock får jag lägga till extra på dom 2 skivor som är kvar, alltså mäter jag ut 45cm +1.4cm. Detta för att liggskivorna ska passa...innermåtter är 45*45 Glöm inte att göra det på alla sektionerna annars kommer inte liggplatsen att passa.

    

När jag har sågat ut alla mina skivor tar jag lite sandpapper och putsar bort flisorna så ingenting sticker ut

    


Som öppning så ville jag ha ett katthuvud. Efter att jag letade bland mina fonts (teckensnitt) kunde jag konstatera att jag inte hittade något som jag tyckte om. Så jag tog ett foto av Kurt där han hade sitt huvud framåt, klippte ut det i psp, men det går nog bra i photoshop också. Kan man inte jobba i sådana program så lånar jag här ut det som jag har använt. Högerklicka på bilden och öppna den sedan i nytt fönster och klicka på bilden sedan igen för att få fram original storlek på den. Spara ner och klipp. Klistra sedan ihop bitarna i mitten och så har du mallen
   

Lägg mallen på en av panelskivorna som är 45*45cm. Se till att den är i mitten. Du bestämmer själv hur högt upp du vill ha öppningen från golvet, själv tog jag 10cm. Markera med en penna utefter mallen

   

När det gäller längden som är 120cm så har jag först markerat ut efter mallen, sen så har jag satt på längden som är 60 cm och mätt upp mallen från den 10cm. Av längden som är 90cm har jag lagt ut mallen 40cm från botten.

   

För att komma åt och såga ut öppningen har jag tagit fram en borr och börjar med att borra ut ett hål, och i det hålet ska sticksågen få plats. Börja såga och följ din markerade linje. Det är här som det är pilligt. Sticksåg är kanske inte rätt verktyg men det rätta är dyrt så då fick jag ta det jag hade.

         

När jag hade sågat ut öppningen fick jag ut dessa. Hmmmmmm. Något ska jag väl kunna använda dom till.

   

Gör samma sak på alla framsidorna där du vill ha öppningen. Här har jag sågat klart och testar lite för att se hur jag vill ha det när allt är klart.

   

Nu är det dax att såga i 3-kantslisten. Det är den som jag använder för att skruva ihop sidorna. Jag har tänk att ha en kant överst vid liggplatserna därför sågar jag så att dessa lister inte kommer ända upp. Dom ska nämligen också hålla liggplatserna på plats. Jag sågar ut 8st som är 56cm. Det är dom som ska hålla ihop sektionerna som är 60cm.
Till sektionen som är 90cm sågar jag 4st som är 26cm och 4st som är 50cm
Till sektionen som är 120cm sågar jag ut 4st som är 56cm långa och 4st som är 52cm långa.
   
Mät ut och markera med en penna på insidan 4cm från överkanten, gör samma på alla panellängderna.
   
För att underlätta jobbet för mig själv skruvar jag dit skruvarna i förväg, efter att jag har provat ihop 2 längder med en 3-kantslist.
   
Som du kan se på bilden så har jag extra hjälp av reglar så jag inte skadar mitt bord. Sätt ihop och skruva. Gör likadant runt om. Dom längderna som är bredare har jag skruvat på sidorna av framstycket och bakstycket.och dom är passade så dom går utanför. Kolla bild 2 här under, detta är lite svårt för mig att förklara.
         
När du har skruvat dit alla 3-kantslisterna  är det nästan klart. På bilden nedanför ser du hur det ser ut från insidan när 3-kantslisterna är på plats.
   
Och nu är det bara att lägga på plattan som ska vara liggplats. 
   
På bilden nedanför ser du varför du ska ha flera 3-kantslister. Plattan måste nämligen få plats. Och den plattan måste du sätta på plats innan du skruvar dit sista längden när det gäller sektionerna 90cm och 120cm., annars får du inte dit dom.
   
Sådär....första sektionen är klar.
 
( Här kan jag inte lägga ut några bilder pga att katterna finns med på dem )
 
Och nästa dag är alla dom andra också klara.
 
   
Meningen var att jag skulle sy liggkuddarna till katterna själv. Men då jag ville ha dragkedja på för att kunna dra av dom och tvätta vid behov valde jag helt enkelt kuddöverdrag som är färdigsydda och har måtten 45*45cm, jag hade inte tålamod att sy dom. In med en skumgummibit som passar och det är klart att få på plats. Färgerna på kuddarna valde jag i samma färger som jag har i kuddarna i soffan.
 
     
 
Mallen efter Kurts huvud då som blev över. Ja, det tog jag svart färg på burk och sprejade, sedan upp på väggen bara :-)
        "
 
Där var hela Lottas beskrivning!
Jag vet att det kom med en bild där en av katterna syns men utan den så ser man tyvärr inte kattmöbeln i sin helhet!
Om Lotta från Tawallis inte tycker detta är okej så hoppas jag hon hojtar till!

 
 
Lotta

Lotta

19 februari 2014 13:58

Beskrivningen finns på min blogg :)

http://www.tawallisbritter.bloggspot.se

catchfatch

19 februari 2014 17:20

Åh vad bra! Då ändrar jag i texten. :)

 
Lotta

Lotta

19 februari 2014 13:59

Och om du klickar på bilderna som ska användas som mall till hålet så öppna dom i nytt fönster så får du fram originalbilden som ska skrivas ut

http://www.tawallisbritter.bloggspot.se

catchfatch

19 februari 2014 17:21

Lägger in det! :)

Man kommer inte till din blogg via länken. :(

 
Lotta

Lotta

20 februari 2014 06:18

var visst ett b för mycket

http://www.tawallisbritter.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av catchfatch - 1 oktober 2015 15:42

Håller just nu på att testa Ever Clean kattsand som de hade på kampanj på Granngården.Har i nästan 5 år nu använt mig av Eldorados klumpbildande kattsand, som jag ändå tycker är helt okej. Den är billig och binder kiss bra. Tyvärr så luktar den ju he...

Av catchfatch - 5 december 2014 08:55

Igår testade jag att hämta ut 2kg gratis hundmat, som jag skrev om i mitt förra inlägg. ( Hade även en sms kupong på en Keso Yoghurt så där tjänade jag sammanlagt 84kr! :D ) Jag valde Doggy Professional extra skonsam som jag kommer ge till mammas...

Av catchfatch - 1 december 2014 09:31

Då vill jag tipsa om den här länken som jag hittade! Genom att fylla i en kompis epost elle mobilnummer så får din kompis en påse på 2kg helt gratis att hämta ut! :DGör någons dag lite gladare! :D   doggykupong.se/bjud-pa-ett-smakprov/ ...

Av catchfatch - 17 maj 2014 01:19

Har så sjukt mycket som jag ligger efter i på Komvux just nu! Tror jag blir galen! Jag F-varning i ett av 4 ämnen men ligger inte direkt bra till i ett annat ämne heller. Gör det inte direkt bättre att man verkligen inte orkar eer vill tänka p...

Av catchfatch - 17 april 2014 21:56

Jag fyllde år nu i helgen och fick då en Orkidé av mina kusiner. En rosa med lite vita fläckar och ränder, väldigt fin! Men jag vart lite orolig med tanke på att mina katter gärna tuggar i sig alla växter som jag har tagit hem!   Direkt när ...

Presentation

Jag som skriver heter Sofia och är 20 år.
Jag kommer skriva om det mesta som rör våra mindre smådjur.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Bloggvärde

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Behöver jag ändra något i bloggen? (Kommentera gärna detta då. :) )
 Ja - Allt!
 Ja - Fler bilder!
 Ja - Header!
 Nja - Vet inte..
 Nja - Bara om du vill!
 Nja - Bara lite små saker!
 Nej!

Blogkeen

catchfatch

Gästvänlig Bok


Ovido - Quiz & Flashcards