Alla inlägg den 24 februari 2014

Av catchfatch - 24 februari 2014 00:59

.. tog jag tag i sk*ten!
Idag tröttnade jag på att se hur pumpen i det "lilla" akvariet alltid låg mer vågrät än lodrät och knappt ville funka!

Så idag började jag rensa upp i det "nya" höga akvariet som stått utan invånare alldeles för länge.
Började med att tömma lite av vattnet, försöka få bort de mesta av de fula bladen - vilket innebar att nästan all jättevallisneria försvann, surt som tusan men lyckades spara 1 skott, 1 liten som jag klippte ner och en rothög som jag hoppas tar sig och skickar ut nya blad.
Tog bort en hel del blad från den vanliga vallisnerian och satte i de finaste från de lilla akvariet till det stora.
I med roten från de förra akvariet samt min största anubias planta och den sista svärdplantan från det lilla.

Flyttade över doppvärmaren + den sjukt jobbiga pumpen( - fick igång den igen efter lite pill men sugplopparna måste bytas!).

Kilfläcksrasbororna lyckades jag till slut lura in i en plastbägare så jag kunde flytta över några i taget men ottosarna(!) var sjukt jobbiga som inte ville släppa rutan!

Nu hoppas jag innerligt att vattenkvalitén ändå är okej med tanke på att gamla pumpen fick följa med över - även fast jag sköljde av den i kranvatten för att få bort så mycket andmat som möjligt. "/

Dumt så här i efterhand men jag ville verkligen inte ha med mer över till det nya! Sköljde även av roten med sina anubias och ganska fula javamossa bitar ( dåligt ljus pga andmaten ).

Det som är kvar innan jag är nöjd är :
Nya ljusrör
Ormhassel kvistar
Malaysiska sandsnäckor ( ca 2-4 hade jag tänkt)
Ottocinlus vitatus alt affinis ( har ju bara 3 nu )
Fjärilsciklider ( 1 par hade jag tänkt)
Cryptocoryne beckettii ( eller annan väldigt lätt, icke ljuskrävande växt med färg)

OCH eventuellt något litet pansarmals stim :)


   

Presentation

Jag som skriver heter Sofia och är 20 år.
Jag kommer skriva om det mesta som rör våra mindre smådjur.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2014 >>>

Bloggvärde

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Behöver jag ändra något i bloggen? (Kommentera gärna detta då. :) )
 Ja - Allt!
 Ja - Fler bilder!
 Ja - Header!
 Nja - Vet inte..
 Nja - Bara om du vill!
 Nja - Bara lite små saker!
 Nej!

Blogkeen

catchfatch

Gästvänlig Bok


Ovido - Quiz & Flashcards