Alla inlägg den 6 januari 2014

Av catchfatch - 6 januari 2014 21:48

Tänkte visa ett litet tips på hur du kan bygga ett bo till din träbur! :)

 

Vi säger att du bygger buren i plywood/spånskiva, då vill man ju oftast att boet ska kunna passa in i övriga inredningen men visst håller ni med om att det kan vara sjukt störigt att göra rent i ett bo som man köper i djuraffären?

Eller så har djuret haft ner boet eller vält det upp och ner.

För att underlätta så anpassar jag måtten efter ett chinchilla bo + 5cm.

 

Det du behöver för att bygga ett bo är :

Fyra pinnar av plywood/spånskiva som är 35cm långa och ca 1-2cm breda

En plywood/spånskiva som är 30cm bred och 25cm hög.

En plywood/spånskiva som är 35cm bred och 25cm hög.

 

Vi använder skruvar men du kan självklart använda ofarligt trälim om du hellre vill det!

 

Skruva fast två av pinnarna bredvid varandra med ca 1cm emellan i bur taket och två pinnar rakt nedanför på hyllan under.

Såga ut en ingång i den mindre skivan och en eller två i den större skivan.
Sätt fast den mindre skivan mot änden på pinnarna och skruva fast den i taket och på sidan.

för in den större skivan i mellanrummet på pinnarna.

Nu är du klar!

 

Men jag ser att min beskrivning är lite dålig så här kommer lite bilder på det! :)

 

          

 

 

 

Inte jag som kommit på detta men jag önskar att jag gjorde!

Detta bo är så otroligt lätt att städa, bara att dra långsidan åt sidan, dammsuga och dra för sidan igen! :)

Presentation

Jag som skriver heter Sofia och är 20 år.
Jag kommer skriva om det mesta som rör våra mindre smådjur.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Bloggvärde

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Behöver jag ändra något i bloggen? (Kommentera gärna detta då. :) )
 Ja - Allt!
 Ja - Fler bilder!
 Ja - Header!
 Nja - Vet inte..
 Nja - Bara om du vill!
 Nja - Bara lite små saker!
 Nej!

Blogkeen

catchfatch

Gästvänlig Bok


Ovido - Quiz & Flashcards