Alla inlägg den 29 januari 2014

Av catchfatch - 29 januari 2014 15:55

Försökte hjälpa en med lite tips på hur man skulle kunna bygga en ute kaninbur.

 

Jag skulle gärna vilja ha en sådan här själv men tyvärr har jag ingen kanin .. eller tomt. :)

Men i alla fall!

Jag hade tänkt mig att man bygger själva buren i träramar så som de har gjort här :

 

Bilden är tagen från boken Goda råd om dina smådjur - David Alderton

 

Glöm inte att ha någon form av nät i botten då kaniner kan gräva sig ut och en del vilda djur kan försöka gräva sig in!

 

Sen hade jag ritat denna urtjusiga paint bild som inspiration till ett hus i din nya utebur!

Men.. Jag tänkte inte igenom den helt har jag upptäckt nu!

 

Jag kan ju inte ha öppet i taket, då kan det ju regna/snöa/ blåsa in massor så ta bort den översta trappan och lossas att det inte står där så ska nog detta bli bra! :)

 

Sen hade jag tänkt att tipsa om att isolera boet MEN idag fick jag berättat för mig att det ska man minsan inte göra!

För när det är öppet in i huset så kommer den kalla luften att stanna kvar inne i huset så att det blir kallt där också..

Och det är ju det man inte vill!

 

Man lär sig något nytt varje dag! :)

 

Sen tycker jag ju att att bara ha ett hus i en bur kanske inte är så kul för lilla djuret så jag hade stoppat in ett till hus tror jag + några av kapade stockar i olika höjd så att det kanske kan bli såhär?

 

 Lite surt om stockarna välter.. Man kanske skulle kunna skruva fast de i varandra?

Eller kanske bara ha låga stockar?

 

Sen skulle jag nog ha någon form av tunnel som kaninen kan springa igenom.

Kanske sätta upp små spaljé pinnar och täcka över med äppelgrenar eller granris?
Fast det ruttnar ju till sist.. Och gran är inte bra att gnaga på..
Kanske en vaxduk som man sätter fast ordentligt så den inte lossnar om det blåser?

Jag får spåna vidare på det!
Tips mottages gärna! :)


Presentation

Jag som skriver heter Sofia och är 20 år.
Jag kommer skriva om det mesta som rör våra mindre smådjur.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Bloggvärde

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Behöver jag ändra något i bloggen? (Kommentera gärna detta då. :) )
 Ja - Allt!
 Ja - Fler bilder!
 Ja - Header!
 Nja - Vet inte..
 Nja - Bara om du vill!
 Nja - Bara lite små saker!
 Nej!

Blogkeen

catchfatch

Gästvänlig Bok


Ovido - Quiz & Flashcards