Direktlänk till inlägg 1 januari 2014

Ett akvariums resa från alger, till friskt, till sjukt och friskt!

Av catchfatch - 1 januari 2014 23:21

Tänkte berätta om ett litet "projekt" jag hade i somras!

(Tryck på bilderna för att se de i större format!)

 

Jag har aldrig riktigt brytt mig om akvarium eller fiskar, de är intressanta att kolla på och själv tycker jag att de är stämningsfullt att titta på ett fint akvarium.

Mer än så har jag aldrig direkt brytt mig.

 

Men i somras så kollade jag mer ordentligt på akvariumet som fanns hemma hos mamma.

Algerna hade verkligen börjat ta över!

 

Denna bilden är efter att jag slängt det allra värsta, köpt en ny "skulptur" ( stenarna-på-hög) och haft i några få nya växter och stora stenar.  

 


Jag ville göra om det till ett fint akvarium med fina växter och fina fiskar!


Jag började ta reda på vad man skulle göra för att få bort algerna, vilka fiskar jag ville ha och vad de krävde och vilka växter som växte fort men som inte krävde så mycket ljus eller gödning!

 

Fick reda på att man kunde ha julas blästersand på botten, det skulle våran mal gilla.

Fick reda på att man kunde ha Hornsärv och Vattenpest som snabbväxande växter.

Ni ser Hornsärven framför stenarna-på-hög och Vattenpesten tog sig aldrig riktigt som ni ser framför den stora rosa stenen.

 

Jag bestämde mig för att tömma hela akvariet, städa rent så mycket jag kunde och sen göra om och göra rätt!

 

               

Här ser ni hur det ser ut när jag hade tömt ut allt grus, bytt vatten nästan helt och skrapat så mycket alger jag kunde komma åt just då.

Den nya sanden är alltså Julas Blästersand.

Mamma betalade alla nya växter som jag beställde från privat personer och hon betalade även sanden och stimmet med Kilfläcksrasboror och Otocinclus Vittatus.

 

När allt det grumliga från sand och vattenberedningsmedel hade lagt sig så såg det ur såhär!

Lite alger kvar men det tog jag bort efteråt. :)

     

Hade jag nu lyssnat på de som vet mer och gjort som de sagt så hade jag sluppit det som jag snart kommer visa er.

 

Jag borde alltså ha haft i massor med mer växter här egentligen - gärna fyllt hela akvariumet så jag knappt såg in.

Detta eftersom att växterna då skulle ta upp all näring istället för algerna.

Jag gjorde inte som de sa..

 


Det syns inte så bra här, men jag började få lite mörkt vid växterna..

Jag valde att avvakta lite..

Borde inte ha gjort det!

 



     

Detta är Cyano bakterier!

 

Man kan få det i grönt, blågrönt eller svart...

Jag fick svart...

 

Nu började något som var otroligt jobbigt!

Hur får man bort det?!

 

Slamsuga upp det gick inte!

Skrapa bort det gick knappt!

Lyfta upp det gick inte!

 

Jag fick 3 alternativ :

1. Medicinera

2. Mörklägg hela akvariumet med svart soppsäck.

3. Töm allt och gör om.

 

Jag valde att testa medicinera - vilket inte funkade!

 

Jag valde då att börja om.. Igen!

Än en gång så hjälpte min älskade mamma mig att köpa nya saker och jag försökte att tvätta rent så mycket jag kunde i kolsyrat vatten.

 

Tömde allt och började försöka få bort cyanon som satt HÅRT!

     

 

När allt var borta så hade jag i frigolit i botten (för att skydda glaset i framtiden) och på det så hade jag ny blästersand!

   

I med vatten, nya växter och försöka dekorera med det som var rent!

     

 

Det gick några dagar innan jag även köpte en liten rot till akvariumet med!

 

Fick mamma att köpa lite mer växter och inredde akvariumet med det nya!

     

 

På den här bilden kan ni se, från vänster :
Fiskmat, fiskmat, vattenberedningsmedel, växtnäring och cyanomedicinen!

 

Idag har allt växt till sig och jag har även skaffat lite flytväxter i form av Andmat och Musselblomma.

Bilder på det kommer i ett senare inlägg! :)

 
 
vera melissa

vera melissa

2 januari 2014 11:44

jättefint akvarium. Jätteroligt att hålla på o pyssla med akvarium, har ganska nyligen köpt mitt första akvarium och får ständigt nya ideer. Fint det blev med den nya sanden..funderar också på att köpa någon rot.. är ju så snyggt..

http://detandrahuset.weebly.com

catchfatch

2 januari 2014 11:55

Ja, jag trodde inte att en rot kunde göra så stor skillnad! Men det blev ju så mycket finare och mer naturligt! :)
Håller på med ett till akvarium nu - blev lite fast. ;)
I den vill jag ha långa ormhassel grenar men inte hittat några fina än. :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av catchfatch - 1 oktober 2015 15:42

Håller just nu på att testa Ever Clean kattsand som de hade på kampanj på Granngården.Har i nästan 5 år nu använt mig av Eldorados klumpbildande kattsand, som jag ändå tycker är helt okej. Den är billig och binder kiss bra. Tyvärr så luktar den ju he...

Av catchfatch - 5 december 2014 08:55

Igår testade jag att hämta ut 2kg gratis hundmat, som jag skrev om i mitt förra inlägg. ( Hade även en sms kupong på en Keso Yoghurt så där tjänade jag sammanlagt 84kr! :D ) Jag valde Doggy Professional extra skonsam som jag kommer ge till mammas...

Av catchfatch - 1 december 2014 09:31

Då vill jag tipsa om den här länken som jag hittade! Genom att fylla i en kompis epost elle mobilnummer så får din kompis en påse på 2kg helt gratis att hämta ut! :DGör någons dag lite gladare! :D   doggykupong.se/bjud-pa-ett-smakprov/ ...

Av catchfatch - 17 maj 2014 01:19

Har så sjukt mycket som jag ligger efter i på Komvux just nu! Tror jag blir galen! Jag F-varning i ett av 4 ämnen men ligger inte direkt bra till i ett annat ämne heller. Gör det inte direkt bättre att man verkligen inte orkar eer vill tänka p...

Av catchfatch - 17 april 2014 21:56

Jag fyllde år nu i helgen och fick då en Orkidé av mina kusiner. En rosa med lite vita fläckar och ränder, väldigt fin! Men jag vart lite orolig med tanke på att mina katter gärna tuggar i sig alla växter som jag har tagit hem!   Direkt när ...

Presentation

Jag som skriver heter Sofia och är 20 år.
Jag kommer skriva om det mesta som rör våra mindre smådjur.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Bloggvärde

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Behöver jag ändra något i bloggen? (Kommentera gärna detta då. :) )
 Ja - Allt!
 Ja - Fler bilder!
 Ja - Header!
 Nja - Vet inte..
 Nja - Bara om du vill!
 Nja - Bara lite små saker!
 Nej!

Blogkeen

catchfatch

Gästvänlig Bok


Ovido - Quiz & Flashcards