Alla inlägg under januari 2014

Av catchfatch - 1 januari 2014 04:00

Beroende på om du vill ha en inne eller ute kanin så gäller lite olika saker.

Jag har bara haft en kanin och det var en kanin från mina kusiner, den blev en frigående innekanin.

Det jag vet om uteburar är att du måste se till att placera buren där det är minst dragigt, tex mot en husvägg.

Buren ska vara ordentligt isolerad om den ska vara ute året runt och man ska helst bara ha framsidan nätat.

Buren ska även vara upphöjd från marken om den ska vara ute när det är kallt, detta för att skydda kaninen från kylan nerifrån.

 

En del uteburar har två eller fler våningar där de finns en beteshage nedanför.

     

Inneburarna burkar oftast vara väldigt lika varrandra, bara olika färger och storlekar.

   

 

Beroende på din kanins vikt så måste du välja olika storlekar enligt lag.

 

Väger din kanin under 3 kg? Då måste din kanins bur botten vara minst 0,5kvm och ha minst 50cm i höjd.

Till exempel : 100 bred * 50 djup * 50 höjd

Väger din kanin 3 - 5kg? Då måste din bur vara minst 0,7kvm och ha minst 60cm i höjd.

Till exempel : 100 bred * 70 djup * 60 höjd

Väger din kanin 5kg eller mer? Då måste du ha 0,9kvm som minst och ha 70cm i höjd.

Till exempel : 100 bred * 90 djup * 70 höjd

 

Större bur = Lyckligare kanin.

 

Jordbruksverket har även som krav att alla kaniner ska kunna bygga bo.

Därför bör du även inreda buren med halm.

 

De har också som krav att kaninen ska kunna gömma sig och ha en hylla att sitta på.

Därför är det bra att ha ett bo av något slag där taket kan användas som hylla.

Men man kan också köpa en sån här hylla :

 

Försök tänka att alla kaniner i buren ska kunna sitta på hyllan samtidigt eller gömma sig under den - samtidigt.

 

Ännu ett krav är gnag möjligheter eftersom att kaninernas tänder växer hela livet.

Hö och pinnar är super duper här!

( Kolla alltid att du tar från ett ogiftigt träd först! Äppelträd är jätte bra som gnag pinnar!)

 

Jag hade en hö korg till min kanin men ibland la jag det direkt på bur botten då kaninen var otroligt duktig på att ha ner korgen.

 

Men om du kan ha höet uppe från marken så är det jätte bra eftersom att de annars kissar eller bajsar i sitt hö.
Höet är även kaninens viktigaste foder och de ska ha fri tillgång till hö varje dag.

Man kan även ge kaniner lite pellets om man vill men HÖ är ALLTID VIKTIGAST!

Pellets serveras lättast i en liten skål - gärna en tyngre skål så kaninen inte välter den.

 

Vatten serveras lättast i en vattenflaska men kan även det serveras i en skål.

 

Tänk på att vattnet fryser om du har din kanin ute på vintern!

Byt vatten ofta eller försök hålla den varm genom att linda varmt tyg runtom flaskan.

 

Använd gärna spån som botten material men glöm inte att även lägga i halm till bomaterial!


Ett litet tips! När du städar buren så använd en vanlig kattspade att ta ut botten material med!

 

Gör inte som jag som i början försökte ta ut allt med plastpåsar på händerna...

 

Glöm inte att din kanin säker vill komma ut lite då och då och röra på sig!

Finns fyra olika selar till kaninen - vad jag vet.

Denna är den vanligaste.

 

Sen vill jag tipsa alla om att besöka denna sida!

Här finns nog ALLT du behöver veta om kaniner!

http://kaninmagazinet.se

 

Av catchfatch - 1 januari 2014 00:36

Gott Nytt År!

 

Ett nytt år med nya möjligheter!

Jag hoppas att ni alla haft en rolig dag med mycket firande och att era husdjur fått lite extra god mat och massor med kärlek!

 

Mitt nästa inlägg kommer troligast att handla om vad du behöver till kaniner men jag ska försöka få in lite recensioner på någon kattleksak, kattsand eller smådjurs hus. :)

Kommer ni på något speciellt som ni vill veta om så är det bara att skriva en kommentar så lägger jag upp ett inlägg om det om jag kan!

 

 

Presentation

Jag som skriver heter Sofia och är 20 år.
Jag kommer skriva om det mesta som rör våra mindre smådjur.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Bloggvärde

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Omröstning

Behöver jag ändra något i bloggen? (Kommentera gärna detta då. :) )
 Ja - Allt!
 Ja - Fler bilder!
 Ja - Header!
 Nja - Vet inte..
 Nja - Bara om du vill!
 Nja - Bara lite små saker!
 Nej!

Blogkeen

catchfatch

Gästvänlig Bok


Ovido - Quiz & Flashcards